על CQ כבר שמעת?

הוא חושב יותר מידי… פרפקציוניסט קיצוני… קופץ מרעיון לרעיון …
האם אתה נוהג לאפיין את העובדים תחתיך במשפטים מסוג זה ? ואולי הם מאפיינים אותך ?

עובדים העונים לתכונות המופיעות מעלה נחשבים פעמים רבות כעול ניהולי – "צריך תמיד לפקס אותם", "גוזלים אנרגיה "…אבל מאוד להיות שאתה מפספס את אחד העובדים המשמעותיים ביותר שיכולים להיות לך.

על המושגים IQ ו EQ בוודאי שמעת עוד ועוד… ומה לגבי CQ?

Creative Intelligence – אינטליגנציה יצירתית , היא היכולת לייצר רעיון מקורי, כזה המוסיף על הקיים ולתרגם אותו לכדי תהליך, מוצר או שירות חדש. על פי עקרונות ה CQ, לא מדובר באותה "נורה" שנדלקת בראש פתאום, אלא בתהליך אנליטי מובנה, תבניתי שמתרחש במוחו של האדם עד הרגע בו נולד הרעיון הסופי.

עובדים בעלי מיומנויות CQ הם נכס חשוב לכל ארגון, אולם ללא טיפול נכון, הכישרון יכול להפוך לגורם משתק. התהליך האנליטי שחווה העובד, לעיתים קרובות מתנגש עם מסגרות זמן, עומס משימות וגורמי לחץ חיצוניים. בנוסף לא תמיד יודע העובד כיצד לתרגם את תהליך החשיבה בצורה מסודרת. כך אתה מקבל עובד מתוסכל ומבולבל.

אם כך, האם צריך לאפשר לעובד בעל כישורי CQ לעבוד בסביבה אינדיוודיאולית מנותקת?

התשובה היא חד משמעית – לא.

היצירתיות היא בבסיסה חברתית. חלק מהותי בפיתוח הרעיון טבוע ביכולת לחלוק אותו עם הסביבה, לקלוט מידע ומסרים לאורך הדרך המשפיעים על תהליך העיבוד. חברת Yahoo לדוגמה, אסרה לאחרונה על עובדיה לעבוד מהבית מתוך אמונה שהעבודה המשותפת מייצרת תוצאות יצירתיות וטובות יותר.

אז בעצם מדובר במילה אחרת לבריינסטורמינג?
לא ממש. בתהליך של בריינסטורמינג , העובדים זורקים חלל החדר רעיונות שאינם בהכרח בעלי קשר ישיר לנושא המרכזי של הדיון. בדרך כלל בסביבות כאלה העובדים נוטים שלא להציג את הרעיונות הטובים ביותר שלהם מחשש ל"גניבת רעיון".

איך מייצרים סביבה תומכת CQ על קצה המזלג ?

  1. חשוב לצוות את העובד היצירתי לעובד נוסף או קבוצה קטנה של עד שני עובדים נוספים שיש בינהם מערכת יחסים המבוססת על אמון. כל חבר בקבוצה יהפוך למחולל רעיונות ויאמן למעשה את כישורי היצירתיות שלו
  2. אפשר זמן התנתקות – זמן בלו"ז המוקדש לחשיבה. (אפילו 20 דקות יובילו לשיפור משמעותי).
  3. תן לעובד כלים תומכים שיסייעו לו תרגם את הרעיון לתהליך.
  4. נסה ללמוד את הדברים החשובים לעובד – מה מעניין אותו, מה התשוקה שלו, מה חולם לפתח? 
  5. תהיה מעורב, התעניין והעמק ברעיונות המרכזיים שעולים. נסה לחשוב ביחד עם העובד מהי הדרך הנכונה ביותר לחבר בין כל הנקודות – המימד היצירתי לצד העסקי והאסטרטגי, מימדים שהעובד לרוב לא נחשף אליהם ביום יום על מנת לקבל חדשנות ולייצר הצלחה.
  6. פוקוס! – מקד את העובד, החלט אתה באילו רעיונות תרצה להתמקד, ואילו פטפורמות, משאבים ואנשים אתה רוצה שיקדמו את הרעיונות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s