סוצ'י 2014 – ככה נראה ניהול לקוי

ניהול לקוי, בזבוז משאבים מטורף, שחיתות, טעות. מכל כיוון שמסתכלים, כבר ברור שאולימפיאדת חורף 2014 נחלה כישלון חרוץ.

התוצאה הרצויה הייתה ברורה לממשל הרוסי – יחסי ציבור טובים, רוסיה על המפה הבינלאומית כיעד ספורט ותיירות אטרקטיבי והכנסת רווחים נאים בזמן האולימפיאדה.
לטובת כל אלו התחייבה רוסיה ב2007 לספק חוויה איכותית לאורחיה. "למרות שנצטרך לבנות את אתר התחרויות מאפס, אנחנו מתחייבים שהבנייה תושלם בזמן …לא יהיה פקקי תנועה. אני מבטיח …חייך פוטין בנאומו לאחר קבלת תוצאות הוועד האולימפי.

והאתר האולימפי אכן עמד בזמן לטקס הפתיחה . אבל באיזה מחיר ? לאורך שבע השנים של הקמת האתר האולימפי בסוצ'י, המיקוד הניהולי היה בעיקרו ב "מה" , בתוצאה הסופית : עמידה בדד ליין, ובא על חשבון המיקוד ב"איך" – בניית תוכנית פעולה מדויקת ויעילה, הלוקחת בחשבון השלכות אפשריות, תכנון תקציבי מבוסס מחקר, איכות חווית השהות ומעל הכול אתיקה ומוסר :

על מנת לספק את כלל המתקנים בתאריך היעד, נדרשה מתיחת פנים כוללת לעיר סוצ'י – שדרוג של קווי התחבורה, הוספת עשרות אלפי חדרי אירוח במלונות הקיימים, שיפוץ והקמת תשתיות תקשורת ובניית מסלולי סקי מתאימים לתחרויות.

כל הפעולות הללו דרשו העסקת כמות מאסיבית של פועלי בניין וביניהם כ 16,000 פועלים שאינם רוסים. חברות הבנייה הואשמו בהלנות שכר ופגיעה בזכויות העובדים הזרים, כגון החרמת הדרכונים במטרה להכריחם להישאר בעבודה.
שטחים בעיר הולאמו לטובת מתחמי התחרויות, על פי התקשורת באופן כפוי (במילים עדינות), נטען כי ארגוני פשע רוסים השולטים באזור סוצ'י התערבו בתהליכים וקיבלו סכומים גדולים לידיהם; ואם כל אלו לא מספיקים, פוטין, מנהיג המדינה האמור לשמש מפיץ מספר אחד של מסרים חיוביים לקראת האולימפיאדה יצא בסנקציות והתבטאויות קשות נגד הקהילה הגאה.

התקציב שעמד תחילה על כ 12 מיליארד תפח לכדי 51 מיליארד – האולימפיאדה היקרה ביותר מאז ומעולם – האם בסופו של דבר הניפוח בתקציב ושאר הצעדים הקיצוניים הובילו לפחות לעמידה בתוצאה הרצויה ?

כמובן שלא.

גם ביום פתיחת האולימפיאדה, לא הושלמו כל מתחמי התחרות ודרכים רבות נותרו לא סלולות. האורחים הרבים – המשתפים והצופים כאחד, גילו תנאי אירוח מכפירים, חדרי אירוח מאולתרים ומתפרקים, מי ברז עכורים, חדרי שירותים משותפים ומה לא.

מתכנני האולימפיאדה ניסו לשלוט במסרים המועברים לקהל ברחבי העולם, לשדר עסקים כרגיל ולהתמקד בתחרויות עצמן.

אולם דבר אחד מהותי לא לקחו בחשבון והוא שבעולם של ימינו, עיקר הפעילות מתקיימת בערוצים הבלתי פורמליים. ואכן תוך ימים ספורים בלבד, חשבון טוויטר בשם @SochiProblems בו מעלים פידבקים און ליין על חווית האירוח הגרועה, עלה בפופולריות שלו על חשבון הטוויטר הרשמי של האולימפיאדה.

אין ספק שהמיקוד בתוצאה הסופית הוא חשוב, אולם על מנת להגיע אליה יש להבנות אסטרטגיית ביצוע נכונה, המתבססת על מידע מקיף ולמידה של השטח ולוקחת בחשבון גורמים פנימיים ו וסביבתיים כאחד.

במקביל יש לבחון כיצד מתיישבת האסטרטגיה עם המצב הנתון – המשאבים הקיימים והפעילות השוטפת.

כאשר הדרך ברורה, גם כאשר נעשות טעויות לאורכה, היכולת להתחקות אחריהן ולתקן תוך כדי תנועה היא גבוהה יותר.

וחשוב לא פחות – לדעת להבנות את המסרים הנכונים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

w

מתחבר ל-%s